page view image

Cliff Burtons siste kveld

26. september 1986 spilte Metallica i Solnahallen i Stockholm. Master of Puppets hadde erobret metalverdenen, og bandet sto på terskelen til noe enormt. Anthrax var oppvarmingsband, publikum fikk en kveld med thrash metal på sitt aller beste, og ingen ante at de var vitne til slutten på en epoke.

40 år senere opplever vi denne kvelden på nytt. Samme dato. Samme låter. En hyllest til gammal trash og konserten som skulle vise seg å bli den siste med Cliff Burton

Information
event image

På scenen sto James Hetfield, Lars Ulrich, Kirk Hammett og Cliff Burton. For mange fans var dette den sterkeste utgaven av Metallica som noen gang har eksistert.

Kvelden begynte med Anthrax. Bråkete, raske, sultne. Akkurat slik thrash metal skulle være i 1986. Deretter fylte tonene fra «The Ecstasy of Gold» hallen, lyset gikk ned, og Metallica gikk på scenen.

Battery.

Master of Puppets.

For Whom the Bell Tolls.

Ride the Lightning.

Seek & Destroy.

Creeping Death.

Låt etter låt. Ingen pauser. Bare fire musikere som spilte som om de hadde noe å bevise.

Og midt i det hele sto Cliff Burton.

For mange av oss som oppdaget Metallica i ettertid, er Cliff nesten blitt en mytisk figur. Bassisten som tok med seg harmonier, melodi og musikalitet inn i thrash metal. Fyren som kunne sitere Bach og samtidig headbange som en gal. Han som fikk en bassolo til å høres ut som et jordskjelv.

Denne kvelden spilte han «Anesthesia (Pulling Teeth)» for siste gang.

Dagen etter omkom Cliff Burton i bussulykken på vei til neste konsert.

På dagen, 40 år senere gjenskaper vi hele den legendariske kvelden på Litteraturhuset Fredrikstad.

Først spiller Under the Oak et sett viet Anthrax, slik publikum opplevde det i 1986. Deretter dempes lyset. Tonene fra The Ecstasy of Gold fyller rommet. Akkurat slik de gjorde i Solnahallen den kvelden. Så går oslobandet Batteri på scenen og spiller Metallicas siste konsert med Cliff Burton – låt for låt, i samme rekkefølge som i Stockholm – Første låt er naturlig Battery.

Dette er mer enn en konsert. Det er en reise tilbake til et øyeblikk da thrash metal var ungt, rått og utemmet. Til en kveld som ingen visste skulle bli historisk.


Du møter:


UNDER THE OAK består av Jostein (vokal), Marius (trommer), Hillbilly Bill (bass) og Thomas Bolverk (gitar) – erfarne musikere med røtter tilbake til 1980-tallets metalmiljø. Bandet spiller tradisjonell thrash og heavy metal inspirert av sjangerens gullalder, og ser musikken sin som en hyllest til denne epoken.

Bandet har gitt ut albumene Ripped up by the Roots (2020), Rattus Norvegicus (2022) og The Last Of A Dying Breed (2024), som har høstet mange gode tilbakemeldinger. Med solid erfaring og stor kjærlighet til klassisk metal leverer UNDER THE OAK energisk og kompromissløs metall slik sjangeren var ment å låte.

I kveld vil ta oss igjennom Anthrax sin setlist.



BATTERI er et Metallica-tributeband basert i Oslo, dedikert til å hylle bandets legendariske arv. Gutta tar publikum med tilbake til Metallicas tidlige æra – før MTV, radiohits og Grammypriser. Med andre ord, hovedvekt på tre legendariske album; «Kill ‘Em All», «Ride The Lightning» og mesterverket «Master Of Puppets».

Bandet ble startet i 2025 og består av erfarne musikere fra band som for eksempel Circus Maximus, Frog Leap, The Largo, Insense med mer. Batteri deler en lidenskap for Metallica og har en ambisjon om å gi en opplevelse som fanger energien og råskapen fra deres tidlige fase.

Batteri består av:

  • Truls Haugen – vokal/gitar
  • Mats Haugen – gitar/kor
  • Knut Einar Evenmo – bass/kor
  • Jan Ole Kristensen – trommer


Restrictions

Billetter refunderes bare dersom arrangementet blir avlyst.